Netthandel er den enkleste og billigste måten å handle mote og andre gjenstander på. De fleste forhandlere og aktører innen ulike handelsnæringer har i dag egne nettsider. Én ting er at det er enklere, da man får alle artikler tilsendt i posten eller til et postkontor i nærheten, men mange butikker på nettet har også tilbud og rabatter som man muligens ikke finner i forhandlerens fysiske utsalg.
Det er likevel lett å «gå seg vill» blant alle forhandlerne på nettet, ettersom det er såpass mange av dem på både norsk og engelsk. Det anbefales derfor alltid å handle fra seriøse, respekterte aktører når man handler på nettet. Da er det mindre sannsynlig at det oppstår problemer som feilforsendelser eller forvirring med betalingen. De beste nettbutikkene skal også være de som er mest oversiktlige hva angår søk etter varer samt betaling og bestilling av disse.
Det er ti prosent flere pakker innom Postens terminal i Trondheim i ukene før jul i år, sammenlignet med i fjor. Brevtrafikken går ned.
Mens det i fjor kom 220.000 pakker inn portene, har antallet økt til 240.000 i år.
– Antallet pakker har økt med 20.000 i år sammenlignet med samme periode i fjor, sier Bjørn Tore Olsen, sjef for pakkeavdelingen på terminalen.
Ifølge Olsen er netthandel den viktigste årsaken til økningen, og da spesielt handelsdagen «Black Friday».
– Det har vært enormt. «Black Friday» var svært stor for oss. Det var ikke en overraskelse, men det var mer enn beregnet, forklarer Olsen.
Høytider med mindre stress
I forbindelse med jul, bursdager og andre tider hvor handling av gaver er aktuelt, er det ikke alltid tiden strekker til. For å unngå stress og leting i butikker etter riktige artikler, er det ganske mye enklere å simpelthen bestille artiklene over nettet. Det er selvfølgelig lurt også her å være ute i god tid. Husk at varene må fraktes til hvor du bor, men varelagrene blir tømt også hos nettbutikker – og spesielt i forbindelse med salg og høytider.